top of page

DSZIT

Dinamikus Szenzoros Integrációs Terápia

Rékás-106.jpg

A szenzoros integráció az érzékelések hasznos rendezése. Érzékszerveink informálnak bennünket testünk fizikai állapotáról és környezetünkről. Az érzékelés úgy fut az agyba, mint a patak a tóba. Minden pillanatban megszámlálhatatlan egységnyi információ jut az agyunkba nemcsak a szemünkből és a fülünkből, de a testük minden részéből is. „
Anna Jean Ayres

Mi a DSZIT?

A dinamikus szenzoros integrációs terápia olyan módszer, amely a benne résztvevő gyermeknek izgalmas játéklehetőségeket nyújt. A terápián a gyermekek az éretlen vagy egyes területeken nem kellően differenciált működésű idegrendszerüket saját aktív részvételükkel, egyéni utakon járva fejleszthetik. Tehát nem egy meghatározott, beszabályozott tréning, hanem változatos, sokféle tevékenységet felkínáló, a gyerek számára örömet okozó játékfolyamat.

Változatos eszköztára van: óriáslabdák, guruló deszkák, kötéllétrák, függőhálók, forgó és egyensúlyozó tányérok, deszkák, hinták, szenzoros dobozok, kefék és szivacsok. Csupa olyan játékszer, amely az egyensúlyi és a tapintásos érzékelés számára nyújt ingereket.

 

Célunk, hogy a felhasznált eszközök révén olyan mozgásra ingerlő környezetet biztosítsunk, amelyben a saját testrészeit nehezen koordináló, éretlen idegrendszerű, kudarcokhoz szokott gyerekek is hamar kedvet kapjanak.Az elnevezésben szereplő dinamikus jelző ugyanakkor azt is jelzi, hogy a gyermeket belső pszichés folyamataival, dinamikájával együtt szeretnék megérteni és fejleszteni.
 

Rékás-51_edited_edited.png

Mikor van szükség DSZIT terápiára?

  • Ha gyermekünk túlérzékeny a tapintási-, hallási-, látási ingerekre, vagy visszahúzódóbb, kerül bizonyos mozgásokat

  • Ha épp ellenkezőleg, gyermekük folyamatosan keresi az ingereket, nekiütközik a tárgyaknak, nem tudja megunni a pörgést, hintázást

  • Ha mozgáskoordinációs nehézségekkel küzd, nehéz neki az új mozgások megtanulása, sokat elesik, megbotlik

  • Túl gyors, állandó pörgésbe, mozgásba van, gyorsan váltja a tevékenységeit

  • Ha túl lassan csinálja meg a tevékenységeit, figyelme elkalandozik azokról

  • Ha viselkedését, indulatait nehezen tudja szabályozni, nehezen alkalmazkodik, hamar frusztrált, agresszív, elkeseredett lesz bizonyos helyzetekben, dühkitörései vannak

  • Alacsony önértékelése van, számára megfelelő kihívást jelentő feladatokat is túl bonyolúltnak gondolja, környezete emiatt sokszor motiválatlannak látja

bottom of page